söndag 14 juni 2009

Varför blir man bajsnödig av kaffe?


Det har jag funderat länge över. Borde kanske inte lägga ner så mycket energi på just denna fråga, men håll med om att det är lite spännande. ;o)

Beror det på att kaffebönorna har samma form och färg som bajs?

Det verkar som om det inte är koffeinet i kaffet, utan enbart vätskan man får i sig som gör att man måste besöka toaletten efter fikapausen.
Men vet ni vad, det tror jag inte på. Kaffet måste ha någon slags muskelavslappnande effekt, jag blir inte bajsnödig av vatten! Inte av ett glas i alla fall. Nä, de får nog allt forska vidare i ämnet.

När jag kikade runt på lite olika hemsidor så står det mycket om kaffets positiva egenskaper när det gäller viktnedgång.På www.kaffeinformation.se fanns detta att läsa:

Koffeinet stimulerar kroppens energiförbrukning och snabbar på förbränningen av fett. Detta kallas termogen effekt. Forskning tyder på att kaffe faktiskt kan hjälpa personer som deltar i ett viktminskningsprogram att gå ner i vikt.

Koffein kan därför användas vid förberedelserna inför en viktminskningsdiet. Exakt hur mycket en diet med kaffe kan bidra till en viktminskning har inte fastställts än, men undersökningsresultat visar att koffein gör att kroppen förbränner fett snabbare, och på så sätt kan en måttlig mängd kaffe (utan socker, grädde eller mjölk) göra nytta i samband med en diet för att gå ner i vikt.


Fast vet ni vad, jag har en egen teori (såklart!). Viktnedgången måste ju såklart bero på att man går på toaletten så ofta :O) Jag är ett geni!

Inga kommentarer: