torsdag 28 maj 2009

Biafra finns inte!

Först kände jag mig lurad. Här har man gått omkring och sedan barnsben trott att jag måste äta upp maten för att det är synd om barnen i Biafra. Enligt Wikipedia upphörde Biafra 1970. Så för ingens glädje alls, ockej kanske min egen, så har jag gått omkring och ätit en massa saker i onödan. Det är därför jag väger lite mycket!!! Inte mitt fel alls ;)

Biafra, var en kortlivad självständig stat i Västafrika, som erkändes av ett fåtal stater (Elfenbenskusten, Gabon, Haiti, Tanzania & Zaire. Biafra var en utbrytarrepublik från Nigerias östra region som utropade självständighet den 30 maj 1967 med huvudort Enugu. Den hade ursprungligen ca 13,5 miljoner invånare, varav huvuddelen var från det kristna Igbofolket. Nigerias federala regering vägrade att acceptera Biafras självständighet vilket resulterade i Biafrakriget som varade fram till 1970. Den 15 januari 1970 kapitulerade Biafra och regionen införlivades igen i Nigeria. Den formella kapitulationen i kriget skedde tre dagar tidigare, den 12 januari. Biafras ledare var överstelöjtnant Odumegwu Ojukwu.

Inga kommentarer: