onsdag 28 april 2010

NU gillar jag skator!


Nää, inte människor som är som skator men riktiga! Har aldrig direkt gillat fåglar, men idag, just nu, sitter jag vid köksbordet och ser två skator. Tänkte precis knacka på fönstret (för att skrämma iväg dem, inte vinka) men hejdar mig då jag faktiskt ser vad de gör! De äter upp våra fula myror som hela tiden bygger bon mellan stenplattorna vid altanen. Och jag som trodde att det var myrmedlet som gjorde att de försvann...måste sluta med myrgift, tänk om skatan blir dålig! Tja, en liten lunch-iaktagelse bara.


ihhh....läste precis lite om skatan...nu är jag tillbaka från ursprungsläget..gillar INTE skator. Fram med MYRR!
skatan: söker oftast sin föda på marken. om den har upptäckt ett byte spriner den snabbt dit och hugger tag i det med näbben. för det mesta slukar skator insekter hela, men getingar krossar den först grundligt med näbben. större djur håller den fast med fötterna mot marken. dödandet sker genom hugg med näbben eller genom att slunga bytet mot hårda föremål. småfåglar plockar skatan noggrant innan den äter.
ihhh igen...det måste vara så att den som skrivit den här texten om skatan (fann info på Wikipedia) inte gillar skator, det liksom genomsyrar texten, eller?
nu tycker jag lite synd om skatan. gud vad jag är velig, tur att det inte är val ännu... ;)



Inga kommentarer: