onsdag 27 januari 2010

konstnärlig på dagtid


javisst! blir så trött på alla som får för sig att bara för att man vill skapa något, vare sig det är i form av konst, musik eller skrift så måste detta ske under skumma arbetstider och viss ångest inblandad. jag tror det är fel. det är en skröna och ett förväntat beteende. jag tillhör de som tror att man kan "skapa" på dagtid. medans barnen är på dagis och jag tror inte heller att man behöver någon depression eller annat "mörkt hål" att gömma sig i. jag tror att många konstnärers ångest kommer sig av att de inte har pengar att betala sina utgifter med. de konsnärer jag känner till och som "lyckats" i andra människors ögon är de som kan leva på sin konst. alltså köpa kläder, mat och betala sina räkningar. klart man får ångest av att pimpla rödtjut, vara uppe på natten och sen är det ingen annan som ser ens konst eller uppskattar den=betalar för den. kan man därimot försörja sig på sin konst, eller kanske har ett annat "vanligt" jobb paralellt som står för brödfödan innan succen kommer, så blir livet för konstnären lättare. eller?

Inga kommentarer: