fredag 23 oktober 2009

maträtter som jag glömt bort - tjockpannkaka!


vissa saker, nästa alla faktiskt, går på rutin. det här med middagsmat exempelvis. det finns säkert nio miljarder rätter på denna jord och jag tillagar bara tjugo stycken av dem. igår kom jag på en rätt. ja, kom på och kom på. jag blev påmind om den. TJOCKPANNKAKA! helt fantastiskt. hur har jag kunna glömma bort denna skatt. barn älskar pannkaka, jag tycker det är tråkigt att steka pannkakor. det tar liksom väldigt lång tid och dessutom så när de väl är klara så är jag mätt. för jag åt upp alla misslyckade. bra. men tackvare tjockpannkakans återkomst i mitt liv blir vardagen lite lättare. här kommer mitt recept på en lyckad vardagsmiddag :)

TJOCKPANNKAKA MED BACON räcker till 2 vuxna & två barn

8 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
4 ägg
1 paket bacon (skivat eller tärningar)

Sätt ugnen på 225 grader. Smöra en ugnsform. Lägg i bacon. Skjuts i ugnen i ett par minuter, tills baconet ser "stekt ut". Vispa ihop hälften av mjölken med mjölet (då får du mindre klumpar). Tillsätt salt, de sista 4 dl av mjölken samt alla fyra ägg. Häll över baconet och grädda ca 30 minuter, beroende på ugn.

Servera med lingonsylt.

Nu finns det ju ett gäng tillbehör och andra smarriga saker man kan tillsätta denna pannkaka. Jag har provat med att tillsätta rivet äpple i smeten men tyckte inte att smaken kom fram, snarare försvann. Det är nog bättre att servera rivet äpple bredvid, eller kanske blanda ihop med lingonen?
Kan även tänka mig att det blir smaskens om man även, tillsammans med baconet, lägger i finstrimlad purjo och sedan häller över smeten. Troligen något som passar de vuxna i familjen bättre. Nästa gång ska jag steka äppeltärningar med bacon, lite hackad valnöt och servera som en lite kompott bredvid :)

BON APETIT!

Inga kommentarer: