tisdag 9 juni 2009

fler och fler tecken på att jag är riktigt gammal


Det kom nyligen över mig. Jag börjar bli gammal. Ser inte detta som något förfärligt utan det är med en reflektion. Okej, jag är inte helt nöjd!
Rumpan har åkt ner. Javisst, flera cm. Läste för ett par år sedan att från 12 års ålder fram till 82 års ålder "sjunker" rumpan ca 10 cm. Jag är halvvägs. Cykling gör att man får en läcker bak. Saknar min cykel. Älskar att cykla. Men den är trasig. Eller har punka. Det började förra våren. Då tog jag fram allt jag behövde och fixade punkan. Dagen efter var däcker åter lika platt som en kvinnlig kroppsdel efter amning. Då blev jag arg. Ställde in cykeln i förrådet och stängde dörren. Och där har den stått sedan dess. Under tiden har jag lagat cyklar både hit och dit, men inte min egen. Det ska jag göra. Ta dig i kragen människa! Klart före avresa till torpet, det är melodin. I sommar ska rumpan upp, minst 3 cm.

I fredags hade jag tea-party. Eller ja, kanske inte riktigt ändå. Jag är en "Buzzador" (kika på deras hemsida) vilket det betyder att jag då och då får hem olika produkter som jag ska prova/smaka och sedan lämna in en recention. Denna gång var det 4 olika tea sorter som skulle avsmakas. Bjöd 4 av mina grannar. Dukade fint och bakade scones (se recept i tidigare inlägg), serverade med härlig marmelad och vispat smör. Jaha, men hur var det med denna dukning. En normal (?) kvinna på 33 år hade säkert gjort en cool dukning med vasstrån, svarta fyrkantiga tallrikar och något läckert fat från designtorget i pressat glas. Men inte jag. Jag stryker en linneduk, dukar med ärvt porslin, tänder värmeljus......HALLÅ! jag är inte cool längre. Eller är det kanske så att det är just vad jag är? Hmm. Är inte säker på att jag ändå vill veta.

Ikväll kommer pappa på besök. Långväga. Jag skulle ringa farmor i går. Då svarade pappa, 65 mil hemifrån. Jaha. Det är samma sak. Jämt. Har noll koll på vart han är, hur länge han stannar eller om han ska åka i morgon. Det är inte så att jag inte frågar. Det är så att jag inte får svar. Jag ska göra fläskfilé gryta med syltad lök och gelé till middag (jo, jag är 33!).

Nää, dags att piffa till sig lite. Hoppa ur "allväders byxorna" (som jag använder för att vara en fin förebild för min dotter men framför allt för att det är det bästa man kan ha när det är ruskväder (min mormor brukade säga ruskväder.....).

Kram från mig, ungdomen själv :)

Inga kommentarer: