måndag 8 juni 2009

d var inte jag som sa det först, men det kunde lika gärna ha varit jag

"Den enda skillnade på att vara hemma och åka till landet är att jag står vid en annan diskbänk".
Så sant så sant.
Men denna sommar blir lite bättre. Det beror på att min idé om att göra en light make over på vårt kök i torpet genomfördes. Och så bra det blev! Kan inte vara annat än nöjd. Nu är det bara allt annat kvar. Och sen är det dags för förnyning. Ja, ni vet hur det är.

Snart är det dags att packa in halva livet i bilen och köra 34 mil norröver. Där finns lugnet. Vägen dit är inte lika lugn. Efter att ha packat in barnens alla kläder, stövlar, katten, buren, barnen, symaskinen, 2 gitarrer, 1 banjo, ett tomt akvarium, några kassar mat, kommit ihåg att stänga av kaffebryggaren, spisen, fönster, låsa altandörren, tömt kylskåp, frostat av frysen , städat, ordnat blomvakt är det dags att själv packa ner sina små pinaler och försöka att ställa väskan med "färdkosten" mellan låren i framsätet och sen så bär det av.
Allt ovanstående gör jag medans min man packar en liten väska med tre par kalsonger, munspel och after shave. Ja det är allt. När vi har åkt 750 meter kommer han på att mobilen ligger kvar i hallen...Så är livet. Men man är van och härdad. Färden innehåller ett par kisstopp och ett glasstopp. Sen är vi framme. Livet i torpet. Härligt. Ingen tv, sova tuppis i hängmattan under björken, virka i kökssoffan på kvällarna samtidigt som jag lyssnar på Karlavagen på P4 (och vips så låter det som jag är 76 år och inte född -76, med det bjuder jag på). Mycket fika. Tur att rulltårta går så snabbt. Om ugnen är varm tar det 8 minuter från att första ägget knäcks till den står på bordet. Det kallar jag snabbmat! Aaa eller snabbfika kanske. Jag tror jag ska ta och lägga upp receptet på torpets rulltårta senare under dagen. Så får det bli. Kram från tjejen med rulltårtslår :)

Inga kommentarer: