söndag 5 april 2009

tänker till lite om nyheter..


Jag tycker det är svårt det där med ekonomi. Har ingen riktig koll känner jag. Visst har jag ordning på hushållsekonomin men jag menar det där stora hela i världen. Folk pratar hit och dit om kriser och konkurs. Ska man sälja, köpa eller bo kvar.....rätt läge att investera...bla bla bla...jag tror jag bara ska ta och skita i det. Bordlägga till framtiden helt enkelt. Jag gillar ordet bordlägga. Använder det ofta när jag skriver protokoll på bostadsrättsföreningens styrelsemöten. Jag är som Horace Engdahl, ständig sekreterare.


Sedan två år tillbaka ser jag inte på tv nyheter. Vägrar. Man kan sälja vad som helst med reklam, även gröt har jag hört, men om vi nu påverkas av reklam hur påverkas vi inte då av alla dessa hysteriskt negativa nyheter. Börjar dagen med lite otäck lägenhetsbrand på klockradion, slår på tv och kikar lite på morgonnyheterna medans vi äter vår GI frukost och får då reda på lite mer elände. Självklart har vi radion på i bilen och har man en bit till att åka så hinner man i alla fall med två nyhets omgångar. Samma innehåll i bägge, det är ju alltid bra att höra om skottdådd och försvunna barn flera gånger. Kanske hinner man bläddra i någon dagstidning vid halvtvå fikat på jobbet och är det svårt så finns ju webben där man kan uppdatera sig om inlåsta kvinnor och ihjälskjutna soldater. Kvällen avslutas givetvis med en och ibland två matnyttiga påminnelser om varför vi lever.......NEJ! Saken är den att trots att jag inte ser denna "reklam" flera gånger om dagen så hänger jag i alla fall med. Jag läser tidningen och väljer att läsa vidare om rubriken tilltalar mig. Och radion är ok, jag målar upp mina egna bilder. Bättre, för mig i alla fall. Alla andra får göra som de vill men jag tror bestämt att det är just på grund av detta som jag ibland är löjligt positiv och mår riktigt bra. Tyckte dikten nedan passade fint, strof i april, skriven av en given favorit.




STROF I APRIL (ur Barfotabarn (1933)

Vägen till kärlekens paradisär gammal men evigt ny

Två händer kan mötas - händelsevisinunder ett paraply.

Två händer kan mötas i glädje,två händer kan mötas i sorg.

Och två händer kan mötas för vinnings skullpå världens marknadstorg.

Inga kommentarer: