söndag 19 april 2009

jag har åkt för lite tåg



I morse (läs= ca kl. 05:43) var jag, Allan och mitt glada humör uppe. Allan placerades i sin bur (ja, det är en hage eller rättare sagt en spjälsäng utan botten som jag vänt upp och ner, men Maja kallar det för "buren"). I alla fall. Satt på tv och där var ett program från BBC. Året var 1988 och det handlade om en brittisk journalist i illasittande pösbyxor och något för lång lugg som bestämt sig för att åka jorden runt på 80 dagar. Det är tydligen någon annan som gjort denna resa tidigare och det har skrivits en bok om saken. Denna man ville inte vara sämre utan ville följa förebildens fotspår. Med färdmedel som båt och tåg tog han sig planeten runt på 79 dagar. Så härligt program. Jag har alltid gillat att åka tåg. Har flera gånger tänkt att jag ska åka över Ryssland mot Kina med på en känd linje, rakt igenom Indien, se Europa genom ett kupéfönster. Men det har aldrig blivit av. Först kände jag faktiskt lite bitterhet. Insåg någon minut senare att det fortfarande finns tid :) Wow! Nu har jag bestämt mig. När barnen flyttat hemifrån ska jag ta med mig några goda böcker, min mysiga man, en ryggsäck med bra att ha saker och lite tågbiljetter. Vill inte ha några barn med mig. Det ska bli min egen resa. Längtar redan. Och sen kom jag på en sak till. Jag har massor med saker jag ska göra. Och kommer att göra. Känner ingen stress, känner inte att jag skjuter det på framtiden. Jag har ett projekt för varje vecka. Något att längta till jämt. Idag är det härligt att leva :)


(bilden föreställer mr. Phileas Fogg)

Inga kommentarer: