torsdag 9 juli 2009

alla barnteckningar är inte fina


Jag vet att en del inte håller med men jag står fast vid den åsikten och får nu medhåll från en undersökning som är gjord i Kanada förra året (Tack!).
Tillexempel så finns det barn som bara klottrar med en färg i mitten av ett papper, springer och visar sin pappa som genast säger "-åhh så fin!". Men ärligt. Svart kludd i mitten av ett papper är inte fint, speciellt när barnet inte har lagt ner mer än 7 sekunder på att få till konstverket. Det finns, tycker jag då, bättre saker att säga. "svart är snyggt tycker jag, tycker du också det?" och har barnet kladdat över hela pappret så går det ju utmärkt att säga "va bra att du har använt hela pappret". Jag tror nämligen att om man talar om för ett barn hur "fantaskiska, suveräna och talangfulla" de är, utan att de har lagt ner speciellt mycket jobb, så inte bara lurar man dem, de kommer såsmåningom att genomskåda dig och förstå att de inte helt kan lita på ditt omdöme. Beröm ska delas ut när någon har kämpat, gjort ett bra jobb eller liknande. Det är ju underbart att få beröm av någon som verkligen menar det!! Klart jag kan ha fel. Det händer ibland ;)

Forskarna tror att "överpositiva" mantran kan, precis som överdrivet beröm, locka fram motsatt reaktion och negativa tankar. Den typen av positiva affirmationer hjälper bara personer som redan har hög självkänsla, men bara marginellt. Det visar en studie som nu publiceras i den vetenskapliga tidskriften Psychological Science.

Bilden har jag tagit från: http://human-touch.se

Inga kommentarer: