onsdag 15 april 2009

har tänkt på en sak idag

Lite märkligt är det allt. Tänker på alla konstelationer av relationer det finns. Grannar, goda grannar, släkt, släkten är värst, arbetskamrater, dagis föräldrar man hejar på men inte vet vad de heter, mannen i affären som vet vad jag heter i för- och efternamn medans jag inte har en blekaste aning om vilken bokstav hans namn börjar på. Märkligt. Jag har mest bra relationer. Tycker det är bäst så. Gillar inte att bråka. Det är så onödigt. Tar så mycket energi. Den energin lägger jag helst på annat. Denna månad tror jag att energin ska läggas på konst. Är såååå sugen på att börja måla igen. Och hur viktigt är det inte att ha en hobby. En sak man liksom är bra på, som man kan spendera timmar på att göra. Så brukar jag vara med mina foton. Nu blir det pensel. Redan i kväll tror jag faktiskt. Vad händer med folk som inte har en hobby eller något annat att göra. Jag har en hypotes. Eller ska vi kalla det för teori? Dagligen kan man läsa eller höra om hur människor i tex lilla Sverige demonstrerar och kastar gatsten på polisen för att visa sitt missnöje, skadegörelse, klotter av grövre kaliber, misshandel nattetid....Jag säger bara så här - Hur orkar de??!! JO! De har helt enkelt för lite att göra. Antingen skiter de i plugget eller så har de inget jobb. För ingen kan inbilla mig att en 8-timmars arbetande människa har ork, eller lust, att dra på sig en svart luva och gå ut och slänga hårda mineraler hit och dit när de kommit hem från jobbet och ätit korvstroganoff. Aldrig! Med detta vill jag säga, hobby och arbete är superviktigt. Då orkar man inte med att sabba så mycket. Sabba både för sig själv och andra. Nog om detta.
När det gäller relationer så tycks de ständigt förändras. En del glider man i från lite diskret och andra kommer närmare. Jag tycker det är häftigt. Förädringen. Kanske säger den mer om mig än tvärtom.
När jag sitter vid köksbordet och funderar (läs=skriver) så ser jag rätt in till tre grannar. Alla väldigt olika. Två av dem har tex snyggt i köken, en använder lysrören i köket vilket ger ett otäckt kallt sterilt sken. Det borde jag kanske tala om för dem. Eller, nää, nu lägger jag mig i igen. Var och en gör ju som den vill, om det inte skadar någon annan. Men, om de skull fråga då tänker jag tala om vad jag tycker ;) Like that ever going to happend!
Kram

Inga kommentarer: